Zadbaj o zdrowie jelit

Dolegliwości układu pokarmowego to jeden z najczęstszych problemów zdrowotnych Polaków. Stres, siedzący tryb życia, nieodpowiednia dieta i brak ruchu, to najczęstsze przyczyny nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu trawiennego, a szczególnie jelit.

Problemy z jelitami dotyczą coraz większej części społeczeństwa i stały się jedną z chorób cywilizacyjnych. W wyniku objadania się, braku aktywności fizycznej, monotonnej oraz ubogiej w błonnik i składniki odżywcze diety, czy też długoterminowego spożywania leków, układ pokarmowy jest nadmiernie przeciążony i się buntuje. Jelita są bardzo wrażliwe na nieodpowiednią dietę i niezdrowy tryb życia. Objawy jakie mogą się pojawić, to np.: bóle, kolki, zespół jelita drażliwego, wzdęcia lub zaparcia.

Ponadto, jelita podlegają ogromnemu obciążeniu przez całe życie. Podczas średniej długości życia trawią około 80 ton jedzenia oraz pełnią inne ważne funkcje, np. w procesie obrony organizmu. Aż 70% komórek odpornościowych jest zlokalizowanych właśnie w jelitach. Dlatego też jelita wymagają specjalnej troski i uwagi. Utrzymanie ich w dobrej kondycji – szczególnie w kontekście obecnego wzrostu średniej długości życia – jest tak ważne dla naszego zdrowia.

Co robić dla zdrowia jelit?

1. Jedz dużo błonnika. Diet bogata w błonnik jest ważna dla zdrowia przewodu pokarmowego. Owoce i warzywa, rośliny strączkowe i pełnoziarniste produkty zwiększają zawartość treści jelita ze względu na swoje właściwości chłonne, pobudzając ich pracę. Błonnik posiada również zdolność wiązania substancji szkodliwych oraz wywiera pozytywny wpływ na florę bakteryjną jelita. Działa niczym miotła, wymiatając z jelit zalegające śmieci.

2. Pij dużo płynów, a najlepiej wody. Organizm ludzki potrzebuje od 2 do 3 litrów wody każdego dnia.

3. Ruszaj się! Brak aktywności spowalnia trawienie, dlatego warto spędzać wolny czas aktywnie aby pobudzić jelita do pracy.

4. Kolory na talerzu. Świeże owoce i warzywa, a także wyciśnięte soki zawierają wiele cennych witamin i minerałów, niezbędnych do tworzenia komórek krwi, krwinek, kości i zębów.

5. Zdrowe tłuszcze. Pamiętaj, że oleje tłoczone na zimno dostarczają wysokiej jakości nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminę E.

6. Wspieraj jelita. Należy wspierać funkcjonowanie jelit, tak by zapewnić im optymalne warunki do pracy. Warto stosować suplementy diety pomagające w utrzymaniu ich dobrej kondycji. Warto też zwrócić uwagę na preparaty wspierające oczyszczanie jelit.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *